דיני המשמעת חלים על כלל עובדי המדינה והרשויות המקומיות, וכן על מרבית עובדי מוסדות המדינה השונים, לרבות, אך לא למעט, משרדי הממשלה השונים, עובדי עירייה, עובדים וסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה, משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר ורואי חשבון.
ההסדרים הנוגעים לעבירות משמעת, אינם זהים בין הגופים והמוסדות השונים. לא אחת אנו נתקלים בהבדלים בסדרי הדין הנהוגים, בדרך הבדיקה והבירור ובאופי והרכב הגוף שבפניו תובא העבירה לדין משמעתי ובענישה או באמצעי המשמעת שניתן להטיל בגין העבירות השונות.
בחלק מהמוסדות, המשרדים והגופים ישנו תקנון נפרד, אשר מסדיר את עניין המשמעת, כאשר לגבי עובדי מדינה מוסדרים חלק מהדברים בחוק.
ההליך המשמעתי הינו הליך 'מעין שיפוטי', ולא חלים עליו באופן מלא הכללים הנוקשים של דיני הראיות וההליך הפלילי. יחד עם זאת, בשל הדמיון בין ההליכים וההשפעה המשמעותית שלהם על העומדים לדין משמעתי, מותאמים ההליכים במידה לא מבוטלת ל'סטנדרט הפלילי'.
במקרים רבים נדרשת ומתבקשת (אך לא תמיד ניתנת), הקפדה על זכויות בסיסיות של ניהול הליך הוגן, כמו לדוגמה קבלת התלונה באופן מפורט, קבלת חומר הראיות, ייצוג על ידי עורך דין ומתן זכות לשימוע.
בהתאם לנסיבות הרלוונטיות, הליכי המשמעת יכול ויהיו 'פנימיים', בתוך המשרד או המוסד הרלוונטי ואף יכולים להיות במסגרת בית הדין למשמעת של עובדי המדינה.
להליכים אלו, בין אם מדובר בהליכי משמעת 'פנימיים' ובין אם מדובר בהליכים בבית הדין למשמעת של עובדי המדינה, עשויות להיות השלכות משמעותיות ורחבות ביותר המשפיעות על 'החשוד' (המכונה 'נילון' בהליכים משמעתיים) במספר רבדים.
לדוגמה – תלונה על הטרדה מינית במשרד ממשלתי, במסגרת יחסי עבודה יכולה להתברר במסגרת דין משמעתי לצד קיומו של הליך פלילי במשטרה, והליכים 'אזרחיים' בבית הדין לעבודה ובערכאות נוספות.
דוגמה זו באה להראות כי אין להקל ראש בדין המשמעתי ובהשלכותיו של הליך זה על חייו של אדם. מורכבות ההליכים והפגיעה האפשרית כתוצאה מהם, ממחישה את החשיבות הרבה בקבלת ייצוג מעורך דין בעל ניסיון בטיפול בהליכים משמעתיים.
למשרדנו ניסיון רב בטיפול בלקוחות הנאלצים להתמודד עם הליכים משמעתיים שונים.
עומדים בפני 'בירור' בהליך משמעתי? דין משמעתי 'פנימי'? בית דין למשמעת? פנו אלינו עוד היום לקבלת ייצוג אמין ומקצועי.